Asiakas- ja palveluohjaus
Asiakas- ja palveluohjaus on ensimmäinen kontakti, kun tarvitaan tietoja ikääntyneiden palveluista tai tukea kotona asumiseen. Asiakas- ja palveluohjaus tukee ikäihmisten hyvinvointia ja itsenäistä arjessa selviytymistä omassa kodissa. Neuvonnan, ohjauksen ja palvelutarpeen arvioinnin avulla varmistetaan tarvittavien palveluiden oikea-aikainen saatavuus.
Asiakas- ja palveluohjauksesta saa tietoa, ohjausta ja neuvontaa hyvinvoinnin edistämisestä sekä varhaisen tuen palveluista, kotiin saatavista tukipalveluista, kotihoidosta, asumis- ja hoivapalveluista. Tietoa saa niin kuntayhtymän kuin yksityisten palveluntuottajienkin tuottamista palveluista. Tarvittaessa asiakkaalle järjestetään palvelutarpeen arvioon perustuvat tarpeen mukaiset palvelut.
Asiakas- ja palveluohjauksessa työskentelee moniammatillinen tiimi.
Palveluohjaus
Asiakkaalle tehdään palvelutarpeen kartoitus -> palvelut, esim. kotihoidon aloitus
Palveluohjauksen kautta haetaan muun muassa:
Omaishoidon tukea
Sosiaalihuoltolain mukaista kuljetuspalvelua henkilöille, joilla on erityisiä vaikeuksia liikkumisen kanssa.
Palveluohjaus käsittelee hakemukset asumispalveluihin, palvelukeskukset tai tehostettu palveluasuminen
Oletko huolissasi, naapurista, ystävästä tai sukulaisesta?
Meille voit ilmoittaa huolesi, palveluohjaus ottaa huolesi vastaan ja auttaa asiakasta. Sähköinen huoli-ilmoitus.